VĚŽÁK.CZ


PROJEKT ZÁCHRANY MOTOROVÉHO VOZU M120.324 
ÚVOD A HISTORIE * FOTO Z RENOVACE * KONTAKT * VAŠE POMOC * FACEBOOK * TATRA 111

V letech 2022, 2023 a 2024 projekt podpořilo Ministerstvo dopravy ČR a Pardubický kraj.
Motoráček děkuje jim i ostatním podporovatelům. 

      

POSLEDNÍ AKTUALIZACE STRÁNKY - 2/2025

Krátce z historie

Tatra Kopřivnice vyrobila v roce 1928 pro Československé státní dráhy sérii 26 ks malých motorových vozů určených především pro tratě, kde měly zlevnit dopravu osob. Později ještě jeden kus vyrobila Studénka náhradou za vůz zrušený po nehodě.
Byly prvním představitelem originální tatrovácké konstrukce s věžovým stanovištěm strojvedoucího. Spadají do průkopnického období motorových vozů mezi řady M120.2 a M140.1. Motorové vozy řady M 120.3 trpěly řadou neduhů, ale v provozu se některé s obtížemi udržely do let 1939-1949.
Motor byl umístěn na pomocný rám ve středu vozu, vstupní posuvné dveře byly uprostřed bočnic a v čelních stěnách se nacházely přechodové dveře pro chození z vozu do vozu. Na čelech byly upevněny přechodové můstky a bezpečnostní řetízky. Stanoviště strojvedoucího se nacházelo ve věži uprostřed vozu. Strojvedoucí stál nohama nad motorem a to mu umožňovalo dobrý rozhled. Po stranách věže byly umístěny chladiče a palivové nádrže. Počet míst pro cestující byl 36. Vozy neměly ještě klasické nárazníky, ale středové spřáhlo, podobné jako u tramvají.

Něco o voze M120.324

Byl vyroben v roce 1928 pod číslem 51801 jako součást třetí série této řady. Byl přidělen do obvodu ředitelství Hradec Králové. Nějaký čas jezdil na chrudimských lokálkách, kde vydržel do poloviny 30. let kdy byl nahrazen modernějšími vozy řady M120.4. V rámci královehradeckého ředitelství se krátce ocitl ve Vysokém Veselí (dle výpovědi pamětníků) a posléze v Kopidlně. Zde zajížděl např. na dnes již neexistující úsek do Dobrovice města. V provozu je doložen v Kopidlně ještě v roce 1938, kdy se po nehodě vrátil zpět do provozu. Některé prameny uvádějí jeho existenci pod výtopnou Nymburk. Po Mnichovu se vyhnul odstoupení Německé říši a nějaký čas ještě v Kopidlně jezdil pod hlavičkou protektorátních drah (BMB-ČMD). V roce 1940 byl ve Vysokém Veselí a zde 11.9.1941 zrušen. Jeho skříň s rámem nakonec skončila jako zázemí traťmistra ve stanici Skalsko, kde se dochovala do roku 2020.
Fotografie z provozu tohoto vozu není známa.

Projekt renovace

V roce 2020 se vůz stal majetkem soukromé osoby s cílem jej postupně vrátit na koleje. Byl převezen do Pardubic a v roce 2021 začala jeho postupná renovace. Cílem je vůz navrátit alespoň do vystavovatelného stavu na kolech a pokud budou k dispozici prostředky, možná i více. Ale to vše je ještě daleko, je to běh na dlouhou trať.

Aktuality z postupu prací na znovuzrození „věžáčku“ najdete na stránce

>> FOTO Z RENOVACE <<

 

Věžák v článku a videu na iDNES.cz

Článek najdete na tomto odkazu na IDNES.CZ

 

 

Vaše pomoc

Máte-li zájem, můžete přispět svým dílem k obnově vozidla.
Finančním příspěvkem: na účet 230 192 5591 / 2010, variabilní symbol je rok příspěvku
Poskytnutím materiálu: dubové dřevo, plech, tyčovina, úhelníky, apod.
Vlastní prací: osobní pomocí při renovaci po vzájemné dohodě

Kontakt

Oldřich Čížek, tel. +420 604 926 620
e-mail: motoracek@seznam.cz

Poděkování – na obnovu vozu přispělo Ministerstvo dopravy ČR a Pardubický kraj.

Projekt je soukromou aktivitou člena Pardubického spolku historie železniční dopravy.

vezak.cz © 2020 - 2025