Práce pokračují. Na přelomu roku dokončeno oplechování skříně včetně již finálních měr a otvorů. Jsou vyrobeny všechny dřevěné kružiny a již opraveny použitelné kovové kružiny. Výzisk nosného fragmentu budky a střechy byl oproštěn od shnilého dřeva a nyní čeká na opískování. V únoru se čeká na příznivější počasí kvůli nátěrům. Nevýhodou je nutnost sejmutí plechů bočnic a čel před provedením nátěrů a jejich opětovná montáž. V době poslední aktualizace stránek probíhá zaměření a výroba šikmých dřevěných vzpěr do bočnic vozu.
Věžáček přišel o místo depozitáře a musela být hledána a získána nová deponie. To se podařilo díky kamarádovi a tak mohla od začátku roku proběhnout postupně stavba celé kostry skříně už přesně vymezené na rám vozu. Při stavbě se objevilo pár chyb, které musely být postupně opraveny. Nicméně kostru se podařilo zkompletovat a tak rám podlahy, bočnice i čela už mají svou finální polohu. Chybí jen některé výztuhy. V další části roku externí dodavatel pracoval na výrobě tyčoví k brzdě a dalším zařízení pojezdu. Zde však vlivem povodní došlo ke zničení jeho dílny a ke ztrátě mnoha komponentů. Proto musel tyčoví postupně vyrábět znovu. Podrobnější reporty opět na Facebooku.
Začala postupná oprava rámu a to tak, aby co nejvíce částí zůstalo původních. Kladen je důraz také na bezpečnost. Rám byl postupně doplněn o chybějící části a srovnán. Jeho křivost dosahovala téměř 16 cm, což opravdu není málo. Srovnání v rámci křížových mír je již v normových hodnotách. A drobné pokřivení na jednom čele nemá vliv na bezpečnost provozu. V průběhu roku byl rám zkompletován, opískován a dopraven do deponie, kde nyní vůz prochází svým znovuzrozením. Do výroby byly dle původního výkresu zadány pružnice. A začaly být vyráběny střešní dřevěné kružiny. Část skříně byla zkušebně postavena na dílně, ale pro nedostatek místa to bylo jen takové ladění pro lepší náladu. Podrobnější reporty přináší stránka na Facebooku.
![]() |
![]() |
![]() |
Dařilo se části zbytků skříně rozebírat a tvořit náčrtky s mírami, došlo k k výrobě některých částí. Zkrátka začalo se od podlahy a to doslova. Následovala výroba prvních dílů bočnic. Na podzim bylo těch prvních pár dílů sestaveno zkušebně na dílně, což dokumentují přiložené fotografie.
Celý rok spočíval zejména ve shromažďování prostředků a alespoň nějakých výkresů. Těch je opravdu velmi málo a ještě se musí řešit rozdíly sérií. Došlo k nákupu dřeva a ponechání jej v rámci přírodního schnutí. Panely byly přemístěny aspoň z části pod střechu. Část byla demontována a začalo měření, kreslení a počítání. Byl zajištěn opravce na rám.
Na konci května vypukla velká stěhovací akce za účelem záchrany vraku a jeho přemístění do Pardubic. Tehdy výrazně pomohli kamarádi a dílo se zdařilo. Musela se zajistit bezpečnost ve spolupráci se Správou železnic, protože dopravu na trati nebylo možné na dlouho přerušit. S ohledem na kritický stav skříně bylo na místě rozhodnuto ji rozebrat na díly - panely a ty už byly nakládány na transportní automobil. V Pardubicích došlo ke složení a vzhledem k opatření proti Covid 19 se toho už více nestihlo.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Při cestě přes Skalsko byly pořízeny dokumentační fotografie a zvítězila myšlenka, že vůz či spíše jeho zbytky musí být zachráněny, než už bude pozdě. Zjištění majitele, uzavření smlouvy a zjišťování možnosti odvozu zabralo delší dobu a na konci roku zastavil práce Covid 19.
Máte-li zájem, můžete přispět svým dílem k obnově vozidla.
Finančním příspěvkem: na účet 230 192 5591 / 2010,
variabilní symbol je rok příspěvku
Poskytnutím materiálu: dubové dřevo, plech, tyčovina, úhelníky, apod.
Vlastní prací: osobní pomocí při renovaci po vzájemné dohodě
Oldřich Čížek, tel. +420 604 926 620
e-mail:
motoracek@seznam.cz
Poděkování – na obnovu vozu přispělo Ministerstvo dopravy ČR a Pardubický kraj.