Automobil T111 vyvinula Tatra Kopřivnice s užitím některých německých prvků. První stojedenáctka vyjela v roce 1942 a poslední o dvacet let později, tedy v roce 1962. Literatura uvádí, že bylo celkem vyrobeno 33 690 kusů. Historii nemá cenu popisovat zde, je běžně k dohledání na internetu.
Tahle moje konkrétní Tatra byla vyrobena v roce 1955. Výrobní číslo se nedochovalo, nicméně na podvozku se dá vytušit něco jako 93989. Je zajímavé, že původně to byl běžný vůz 111R. V roce 1961 měl autonehodu a došlo k jeho rekonstrukci, kdy obdržel jeřábovou nástavbu HSC 4. Tu vyrobila továrna ČKD Slaný v roce 1959. Od té doby sloužil jako jeřáb. Nejprve v Lounech a později na jihu Moravy. Dosloužil na konci 70. let. Už bez SPZ jej ještě chvíli používali zemědělci jako jeřáb. Ale už to byl v podstatě vrak. Zajímavostí je, že jeřáb obdržel benzínový motor Š1203, který asi realizovali svépomocí v JZD.
Vůz byl koupen jako částečně opravený, ale opravdu jen
částečně. Množství věcí opravených barvou nebo vůbec byla většina. Postupně byly
tedy rozchozeny nápravy, brzdy. Motor se sice tvářil jak po střední opravě, ale
stejně nakonec část hlav musela dolů. Dnes se motor točí, převodovky převodují a
kola se otáčejí. Jen zatím pořád není nějak čas na to vše ostatní. Aby auťák
nedělal moc velkou ostudu, byl aspoň naštětkován v barevné verzi, která se našla
pod nánosy oranžových barev. Na voze chyběly blatníky, čelník a hodně dalších
věcí.
Takže kdyby někdo chtěl pomoci, je to vítáno.
Hledám někoho, kdo by dokázal opravit jeřábovou část - kontakty najdete zde.
Máte-li zájem, můžete přispět svým dílem k obnově vozidla.
Finančním příspěvkem: na účet 230 192 5591 / 2010,
variabilní symbol je rok příspěvku
Poskytnutím materiálu: dubové dřevo, plech, tyčovina, úhelníky, apod.
Vlastní prací: osobní pomocí při renovaci po vzájemné dohodě
Oldřich Čížek, tel. +420 604 926 620
e-mail:
motoracek@seznam.cz
Poděkování – na obnovu vozu přispělo Ministerstvo dopravy ČR a Pardubický kraj.